06-11-2012 / Leuke lunchplekjes in Rotterdam

Vorig jaar ben ik begonnen met een studie in Rotterdam. Mijn omgeving (vrienden, klasgenoten) vonden dit maar vreemd. Waarom helemaal naar Rotterdam? Is toch geen leuke stad? Is het daar wel veilig? Echt waar mensen uit mijn examenklas wilde niet naar Rotterdam of Amsterdam, want daar is het druk en heb je metro's en trams. Oke, heel apart, maar een groot gedeelte komt dan ook van het platteland of kleine stadjes. Mensen zien Rotterdam niet als een gezellige stad, maar dat is het dus echt wel! Ik vind het er echt heerlijk. Ik noem het altijd maar een groot dorp. De stad leer ik steeds beter kennen en ontdek telkens weer nieuwe leuke tentjes. Dit wil ik graag met jullie delen! In het centrum (bijvoorbeeld bij de Koopgoot en Lijnbaan) is eigenlijk niet echt iets leuks waar je kan eten. Kom je hier net even buiten dan is er genoeg. Vooral bij de Meent en Blaak, mijn favoriete plek! Vandaag deel ik wat leuke restaurantjes voor de lunch (brunch). Er zullen meerdere blogjes komen over: eten in Rotterdam. Dit is gelijk een leuke uitdaging voor mij, om vaker naar iets anders te gaan!


Picknick
Picknick Rotterdam is een gezellig restaurantje met een klein terras. Het ligt aan de pannekoekstraat, wat om de hoek is van station Blaak. Een picknick is wel het concept van het restaurant, maar het is natuurlijk geen picknick (wat vriendinnen van mij wel dachten toen ik ze er voor de eerste keer naar toe nam). Er zijn van die geruite tafelkleedjes, houten plankjes als borden en picknicktafels op het terras. Het sfeertje is er heel erg fijn en het eten is natuurlijk ook erg lekker! Het eten is van kwaliteit en dat proef je goed. De klassiekers zijn hier ook net weer wat anders, maar oh zo lekker. Ze verkopen onder andere verse sapjes, vers belegde broodjes en soepjes. Een fijn tentje voor de lunch, maar ook voor een kopje koffie.


BurgerTrut
De naam zegt al genoeg toch? Echt wie die naam heeft bedacht is geniaal haha. BurgerTrut is gevestigd aan de Meent. Daar zitten een paar locaties naast elkaar die te maken hebben met kunst/art (galeries). Ik weet ook niet precies wat, want dat verandert regelmatig volgens mij. Maar BurgerTrut heeft ook wel een echt typische uitstraling. Het is allemaal heel simpel, maar daarom heeft het wel iets unieks. De hamburgers worden hier allemaal biologisch gemaakt. Alles is biologisch! Voor de vegetariërs hebben ze speciale Veggie burgers. En ja, die burgers zijn echt goed! Wil je een burger? Maak dan een stop bij BugerTrut!


Dudok
Dudok is volgens mij wel aardig bekend. Iedereen kent de Dudok appeltaart toch wel? Maar Dudok is wel een heel fijn plekje in Rotterdam. Dit is dan ook een restaurant waar ik best vaak kom. Je kan hier de hele dag komen! Ontbijt, lunch, diner, high tea, een drankje het kan allemaal. Het is een groot gebouw, maar wel altijd gezellig druk. Je krijgt niet het idee van een vreetschuur haha. In de zomer hebben ze ook nog eens een fijn terras waar je tot laat in de zon kan zitten en dat is zeldzaam in Rotterdam. De uitsmijters zijn een aanrader, het 12 uurtje is altijd goed, de salades zijn echte salades, maar de warme forcaccia met brie is ook zo lekker. Het is altijd weer lastig om te kiezen.


Open
Dit is een biologisch tentje wat in een zijstraat van de Binnenweg zit. Het is er echt niet groot en soms kan het er erg druk zijn, maar dat verschilt. Het is een leuk restaurantje om te zien met veel kleurgebruik. Het huiskamergevoel wordt hier echt gecreëerd! Ik hou wel van de kleine, knusse en gezellige tentjes. Daarnaast is het eten er lekker, ook niet heel onbelangrijk. Het is natuurlijk biologisch en dat proef je toch wel. Het menu wisselt dan ook met de seizoenen mee.  Het wordt weer eens tijd dat ik hier ga eten!

Ik wil nog veel meer met jullie delen, maar volgens mij is dit wel even genoeg!? Als jullie nog iets leuks weten qua restaurantjes, dan vind ik dat erg leuk om te horen.

21 opmerkingen:

  1. Leuk! Ben benieuwd naar de verslagjes over Rotterdam en eten. In deze eerste editie heb je me vooral nieuwsgierig gemaakt naar Picknick!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmm krijg gelijk trek in alles. We moeten weer een keer naar Open, dat is lang geleden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zitten leuke dingen tussen. Picknick vind ik het er het leukst uitzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Rotterdam is voor mij niet zo heel ver weg, dus bedankt voor de tips zal ik maar zeggen! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm klinkt allemaal erg goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik.Moet.Naar.Roffa.NU! Hihi! Zo lekker ziet 't er allemaal uit. En gezellig ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ah picknick ziet er ontzettend leuk uit! En ik vind de naam burgertrut echt heel leuk gevonden :P

    Love,

    Rowan

    www.redreidinghood.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk!! Ik ga niet zo vaak naar Rotterdam maar het lijkt me leuk om deze plekjes een keertje te bezoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk! Dit had ik eerder moeten lezen, ik was gisteren namelijk in Rotterdam. Maar nu weet ik in ieder geval waar ik in het vervolg leuk kan eten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah wat jammer! Voor de volgende keer dan inderdaad. Heb je gisteren wel iets leuks gevonden om te eten?

      Verwijderen
  10. Jaaaa, bij de burgertrut lekkere hamburgers!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En het menu wisselt weleens. Je kan ook kleine hapjes nemen en taartjes. Allemaal lekker!

      Verwijderen
  11. Super leuke tips, ga ik zeker onthouden als ik weer eens naar Rotterdam ga!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Aaah superleuk! picknick kon ik nog niet, ga ik zeker een keer kijken!
    ik volg je super leuke blog!

    liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heel erg leuk! En wat veel mogelijkheden om goed en biologisch te lunchen, lekker hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja in Rotterdam zijn er best veel restaurantjes die biologisch zijn!

      Verwijderen
  14. Ziet er allemaal goed uit! Vind Rotterdam ook een leuke stad :) In Maastricht heb je ook zo veel lekkere tentjes. Hier in Brussel moet ik nog wat meer plekken ontdekken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk deze tips! Ik ga over 2 wkn een dagje naar Rotterdam, zie het wel zitten om 1 van je tips uit te proberen. Waarschijnlijk dan lunchen bij Picknick, hier zag ik een tijd terug al eens iets over op internet. Ziet er goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat dacht je van hotel New York? Is ook super ! Grand cafe met uitzicht over het water

    BeantwoordenVerwijderen